torsdag 8. juli 2010

Energisparing


Vi nordmenn er godt vant, billig strøm og alltid tilgjengelig vann. Jeg husker når jeg var liten, og hadde noen danske jenter på besøk. De skrudde alltid av lyset i rommene de forlot. Dette synes jeg var rart, hadde alltid lyset på på toalettet og kjøkkenet vi. Nå tenker vi litt annerledes. Tror det er viktig at vi blir bevisst de handlinger vi gjør i forhold til strøm- og vannforbruk. At vi skrur av lyset i de rommene vi ikke befinner oss i, skrur ned ovner, tørker klær ute nå sommerstid i stedet for i tørketrommelsen, begrenser vannforbruk, dusjer kortere og ellers benytter oss av lyssensorer, dimmere og strømsparere. Det tjener både vi og miljøet på :o)

Lene på Landet

5 kommentarer:

  1. Det med gatelys på om sommeren: det er tilfeller at det er bekmørkt midt på sommeren. Her hvor jeg bor er det ikke gangvei. Det er bedre at det er en boks som måler lysstyrke slik at gatelysene slås av ved en viss lysstyrke, enn at man skrur dem helt av.
    Hvis jeg må gå i bekmørke om sommeren kommer jeg helt klart til å klage på sikkerheten langs veien.
    Slike bokser burde privatpersoner ha også, på all lys som er ute.

    SvarSlett
  2. Jeg er selvsagt helt enig i at vi bør spare energi der vi kan. Men jeg er også litt lei av ukritiske sammenligninger med land som har kortere/varmere vintre og reelle alternativ til oppvarming med elektrisitet. I de fleste landene vi sammenligner oss med er gass (og til dels fjernvarme) mye brukt. Men dette forbruket tas aldri med i regnestykket om energiforbruk.

    SvarSlett
  3. Jeg spinker og sparer alt jeg kan på strømmen,- en nødvendighet pga økonomien, men å sammenlikne nordmenns strømforbruk med Tysklands lave forbruk, blir litt søkt? Bruker de gass som ikke er medregnet? Eller lager mat på bål utendørs, vasker klær i bekker? Noe stemmer i hvertfall ikke. At mange sløser med strøm i Norge, er helt klart, men når man innimellom leker med tanken om å innføre skyhøye avgifter, bør man huske på at veldig mange aldeles ikke sløser. Vi har ikke råd, nemlig. Faktisk fryser vi oss gjennom vinteren her i huset, og det er det mange som gjør. Dessuten får vi en annen sak: Om nordmenn sparer mye strøm, selger everkene tilsvarende mer ut av landet for å tjene penger, i tillegg risikerer man jo at staten hiver på enda flere avgifter for å ikke gå ned i inntekt, så hva f**n er poenget da?

    SvarSlett
  4. Her i Tyskland bor de fleste i leilighetshus saa da har man allerede halvert (om ikke mer) forbruket sammenliknet med nordmenns stoerre eneboliger.

    SvarSlett
  5. Jan Erik Ellingsen9. juli 2010 kl. 12:39

    Det er overhodet ingen som helst "miljømessig" grunn til at vi her i Norge med vår rene, fornybare vannkraftenergi, skal måtte spare på strømmen. Få det inn i skallene deres snart nå... Forøvrig har jeg aldri brukt tørketrommel, tørker klær året rundt på stativ...

    Dessuten er ikke strømmen i Norge spesielt billig når du sammenligner en husstands totale el. og oppvarmingskostnader over landegrensene! På samme breddegrad solvfølgelig...

    SvarSlett

Blogglisten