onsdag 30. juni 2010

Helsesekretær har lekket opplysninger

Som helsearbeider, og med en del års erfaring innen helsevesenet må jeg si at oppslaget i VG der en utro tjener (helsesekretær) har lekket opplysninger fra pasientjournaler sjokkerer meg. Taushetsplikten settes hos meg, og de fleste andre vil jeg tro, veldig høyt (om ikke høyest).Hvor er integriteten, ansvarsfølelsen, ærligheten og ansvaret overfor pasientene? Hva vil skje fremover dersom dette er en trend som utvikler seg, må si at jeg som pasient ikke føler meg trygg på opplysninger angående meg og min helse blir holdt konfidensielt. Kanskje har den utro tjener fått sin godkjennelse ved SAFH, der både den ene og andre har sine svin på skogen. I tillegg ansette de leger som opererer over en lav sko, vannari om personen har kreft eller ikke!! For et vesen vi arbeider innen, hva blir det neste??

Lene på Landet

2 kommentarer:

  1. Det som bekymrer meg er at helseopplysninger kan komme på avveie til personer og instanser som ikke skal ha disse, men som vil ha dem. Tenker her bla på forsikringsselskaper, som vil være svært interessert i å få informasjon om deg for å slippe å betale ut penger ved sykdom og ulykke. Skades du i en bilulykke, og forsikringsselskapet får informasjon om deg fra din journal om at du har hatt vondt i ryggen for 10 år siden, så vil dette være argument for at den nakkeskaden du nå har fått i ulykken skyldes skaden for 10 år siden. Dermed ingen eller redusert utbetaling på forsikringen. Det er jobben til forsikringsselskapet å betale ut minst muig penger. De trenger informasjon om deg for å klare det. Risikoen for opplysninger på avveie øker sterkt dersom helsemyndighetene/politikere innfører et felles nasjonalt journalsystem, der alle opplysninger om deg skal lagres. Har du vært til lege som 16 åring grunnet feks en kjønnssykdom så føres dette automatisk inn i fellesjournalen, og alle senere leger og sykehus du oppsøker får automatisk tilgang til denne informasjonen. Forsikringsselskapene har egne leger som kan få tilgang direkte, eller de kan få informasjon fra en utro tjener med tilgang. Alt om deg vil stå der.
    I dag vil ikke det være mulig (fellesjournalen er enda ikke innført), og informasjonen vil kun ligge hos akkurat denne legen, ingen vet du har vært til denne legen, og ingen andre leger har tilgang. Du er beskyttet. Heldigvis, inntil videre.

    SvarSlett
  2. Jeg er 90% sikker på at denne helsesekretæren har fått beskjed fra overordnede om å gjøre dette! Vedk. har ikke funnet på dette selv!
    Det som står med store bokstaver i dagens VG er at vedk. kan få 6 års fengsel. Hva med legene her. Nå har jeg lest i de siste avisene om feilbehandling unnaluring osv av legestanden. Det er urovekkende opplysninger!
    Det VURDERES suspensjon på enkelte ledere.....
    Tror rettsvesenet i Norge går av hengslene snart. Jeg gruer meg til å bli pasient i mitt eget land. Med og uten Europisk Forsikring!!

    SvarSlett

Blogglisten