mandag 14. juni 2010

7 av 10 syvåringer vil slanke seg!!!!







Kroppsfokuseringen vil ingen ende ta. Hva får en syvåring til å ville slanke seg?? En syvåring skal slippe å måtte bekymre seg for sin egen vekt. Selv tror jeg dette er et resultat av moteindustriens forsøk på å gjøre småjenter til sex-symboler, sammen med oss voksnes ønske om en tynn og spenstig kropp. Barn skal ikke kles opp som miniatyrer av voksne, de må få være barn lengst mulig.




Som forelder velger jeg sunne og behagelige klær til mine barn. Jeg forsøker å lære dem et sunt kosthold og viktigheten av å være i aktivitet. Dette håper jeg kan bidra til at mine barn får et godt selvbilde, der de aksepterer seg selv og andre som de er. Dette er selvfølgelig ingen garanti for at barna ikke kler seg utfordrende eller ønsker å slanke seg, men jeg tror det hjelper dem på vei og gir dem et godt utgangspunkt for fremtiden...




3 kommentarer:

  1. Veldig trist å lese, men tror det kommer også fra mødre som alltid er på slankeren, og dette påvirker i stor grad små jenter. For hvem er jentenes store forbilder i den alderen, jo Mødrene.
    Så her må mødrene passe på hva de sier foran små ører som plukker opp alt.
    Jeg har selv ei på 7 og ei på 5, de har aldrig nevnt å slanke seg og hvis vi snakker om kropp så har det ingenting med om de eller jeg er tykke eller ei.
    Det er viktig at vi som foreldre viser at vi er stolte over de kroppene vi har og ikke tar helt av i dagens hysteri.

    SvarSlett
  2. Helt enig...både at vi er stolte over våre egne kropper, men også at vi ser på andres med et positivt syn......

    SvarSlett
  3. Er jo godt mulig at dette kommer av den økende mengden overvektige unger vi har idag.
    Og det at folk VAR slankere i fortiden.

    SvarSlett

Blogglisten