mandag 16. august 2010

Svindel

Ser i VG i dag at et tysk selskap sender "lurebrev" til norske foretak. Noe så utspekulert, helt utrolig. Brevet er utformet som om det kommer fra Brønnøysundregisteret, men sender du brevet tilbake, så krever de deg for 24.000 kr. I følge Økokrim, trenger ikke dette betales hvis du følger oppskriften som er i artikkelen. Likevel synes jeg det er utrolig at slikt kan sendes ut uten at det får konsekvenser for de bandittene som driver med slikt. Jeg driver selv enkeltmannsforetak, og hadde blitt ganske satt ut dersom krav og inkassokrav på ovenstående beløp hadde havnet i postkassen. Da er det i allefall greit å vite hvordan en skal gå frem for å ha sitt på det tørre. Det er viktig i disse dager å være skeptisk til ting som dumper ned i postkassen og e-posten. Så utrolig mange som skor seg på godtroende og kanskje naive mennesker (som meg selv). Lurer litt på hvem disse menneskene og selskapene er??

Lene på Landet

3 kommentarer:

  1. Det jeg ikke skjønner, siden alle er mer eller mindre enig om at de er svindlere, inkludert økokrim. Hvorfor går det ikke an å bare arrestere de og ta de for retten, enten her eller i Tyskland?

    SvarSlett
  2. Det forstår ikke jeg heller.....

    SvarSlett
  3. Kan man ikke svare med samme medisin da: Lag et flott brev på omtrent samme måten og sende. Det blir selvfølgelig makulert av mottakeren. Så sender man hele greia til inkasso. Vips har de fått mye papirarbeid.

    SvarSlett

Blogglisten