mandag 23. august 2010

Flere kvinner enn menn som jobber deltid

VG melder i dag at 3 ganger så mange kvinner enn menn jobber deltid. Tror ikke dette er så veldig overraskende. Bruk av deltidsstillinger er mye mer utbredt i de typiske kvinneyrkene, men faktisk så tror jeg veldig mange som jobber deltid synes at dette er helt greit. Vi gjorde en undersøkelse på min tidligere arbeidsplass (typisk kvinneyrke), der det viste seg at de alle fleste som gikk deltid også ønsket dette i fremtiden. Samtidig som de som jobbet fullt, også synes det var greit å kunne gå ned i stilling dersom de ønsket det (ved stor vaktbelastning, barn/familie, sykdom, slitasje, mer fritid). Men for dem som virkelig ønsker å gå fullt, er det selvsagt trist at arbeidsgiver i mange tilfeller spekulerer i deltidsstillingene. Selv tror jeg at dette er vanskelig å gjøre noe med, i disse typiske yrkene vil deltid alltid finnes. I tillegg vil nok disse yrkene også i fremtiden være dominert av kvinner, om vi liker det eller ei. Da blir det heller ekstra viktig med likelønn, og fokus på lavtlønnede yrker i fremtiden....

Lene på Landet

3 kommentarer:

  1. Svært mange kvinner velger og jobbe deltid.
    Det kan være på grunn av barn,mannens arbeidstid eller økonomien tillater det.
    Noen har helse som ikke har muligheter
    til det .


    SILJE

    SvarSlett
  2. Det er helst i kommuner og eldreomsorg det spekuleres i mystiske stillingsbrøker for å spare penger. På den annen side tror jeg sykefraværet vil øke dersom alle skal ha heltid i omsorgen. Det er veldig tungt arbeid. Men noen stillingsbrøker i kommuner er så latterlig lave at de ikke burde vært lovlige...

    Så har man en tendens til å ha veldig mange deltidsansatte i dagligvarehandelen. Jeg har ikke helt skjønt hvordan de kan spare på det når de må ha så mange ansatte, men regner med det kan ha noe med sykefravær og sykelønn i arbeidsgiverperioden å gjøre.

    SvarSlett
  3. Ja hva kan det komme av?? Kunne det være sånn at de har en hardere jobb hjemme? Vi må snart få lov å bestemme litt selv. Min svigerdatter valgte å være hjemme lenge, og når barna var blitt større gå ut i deltidsstilling. De levde enkelt for å få dette til. Jeg hjalp til så det det ikke gikk på helsa løs. Jeg ble ekstra glad i henne for dette.

    SvarSlett

Blogglisten