tirsdag 17. august 2010

Skal rektorene kunne nekte barna fri utenom ferier?

Kjenner at jeg blir ganske provosert av denne uttalelsen. Hvordan skal dette håndheves? Skal rektor kunne nekte foreldre å kunne ta ut ungene av skolen en uke eller to i året? Og skal hver enkelt rektor sitte og bestemme hvilken grunn som er tung nok til at ungene skal få fri? Jeg vet ikke helt om jeg synes det er så bra at noen unger blir tatt ut flere uker hvert år, men foreldrene er nå engang ansvarlig for sine egne barn. De fleste foreldre er også ansvarlige nok (vil jeg tro)til å sørge for at ungene følger ukeplan og lekser mens de er borte. Jeg har også forståelsen for at foreldre noen ganger må ta ferie utenom skoleferien for i det hele tatt å få råd til å reise, dette pga kunstig høye priser på reiser i skoleferiene... Det er ikke ofte jeg tar sønnen min ut av skolen, men jeg forlanger og tar det faktisk som en selvfølge at jeg som forelder har mulighet til å søke ham fri dersom vi skal noe spesielt. Sånn er det i dag, og sånn burde det være i fremtiden også. Må si at overformynderiet i dette landet begynner å bli vel utbredt!!

Lene på Landet

15 kommentarer:

  1. Nei, dette er det dummaste jag har hørt på lenge.!! Snart så får vel ungene bare 2 uker sommerferie og... Nei, se og lær av europa som har i snitt 10 uker skoleferie..

    Dette landet ligner mer og mer på en kommuniststat...Stat og regering ska ha kontroll på allt..

    SvarSlett
  2. Det går ofte utover andre elever i klassen og, men i praksis kan ingen rektor nekte deg å dra. De kan bare anbefale deg å ikke gjøre det.

    SvarSlett
  3. Bare en kommentar til deg som sutrer over "kommuniststaten". Det er det de knallrøde kommunistene i FRP, og Høyre som ønsker å redusere skoleferien til barna.

    SvarSlett
  4. Hvis jeg skal kunne ta med barna på en sydentur i løpet av vinteren, så må det gjøres utenom de vanlige feriene. Vi har ikke penger til å ha i en vinterferier/høstferie. Vi tar en på sparket tur.
    Men vi følger opp undervisningen mens vi har ferie. Vi er begge høyere utdannet - og ser ingen problem i å ta ut ferie.
    De har en skoleplan, en ukes plan etc. Der står det hva de skal gå gjennom.
    Vi har web kontakt med skolen, og barna kan skype andre elever + lærer hvis nødvendig.

    Det som er viktig er at det ikke oppstår huller i undervisningen. Skolen må ha en bra plan for uken, hvor pensum blir forklart. Da kan vi lett holde følge med de andre.

    Jo eldre barna blir, jo mer pensum har de. Når de når videregående skole, er det veldig viktig å følge med selv.

    SvarSlett
  5. Rektor kan ikke hindre deg, men de kan føre fravær som til syvende og sist kommer på vitnemål.

    Når det kommer til 'ansvarlige foreldre' er det dessverre slik at de er det langt i mellom. I ene øyeblikket står de og bedyrer at det er de som har ansvar for ungen sin og at de kan bestemme hva som er lurt og ikke i forbindelse med dens utdannelse, og i neste øyeblikk kjefter de lærere huden full fordi ungen deres ikke får god nok oppdragelse på skolen og ikke lærer det den skal osv.

    Alle foreldre burde så absolutt gå en runde med seg selv. Lærere har som oftest en vanskelig nok jobb med å få lært ungene det de skal lære, og trenger absolutt ikke belastningen med vrange foreldre!

    mvh ikke-lærer-men-pårørende...

    SvarSlett
  6. Skjønner meg ikke helt på unger eller foreldre som vil ha mer enn 8 til 9 uker ferie jeg ? Tror egentlig folk at livet er gratis?

    SvarSlett
  7. Forstår at jeg begynner å bli "gammel".
    Forstår også at det finnes mange "gærne" foreldre.
    Dette var selvfølgelig ingen problemstilling den gang jeg gikk på skolen.
    Det spiller jo ingen rolle om de gjennomfører en god skolegang eller ikke, de er jo sikret uføretrygd så snart de slutter skolen.

    SvarSlett
  8. Kjenner mange som tar ut ungene til feriering i skoleåret og jeg tror ingen av dem gjør et seriøst forsøk på å gjøre lekser. Dette blir en tidstyv for ansvarsfulle lærere som vil at elevene skal få med seg pensum.

    SvarSlett
  9. hmm, jeg er ikke så veldig gammel (30 år) men jeg kan knapt huske at noen av mine klassekamerter opp igjenom årene dro på ferie utenom de ordinære feriene.
    Man har da høstferie, vinterferie, påskeferie og lang sommerferie, det får da holde.

    SvarSlett
  10. Høres ut som foreldre generelt sett er ganske udugelige, både i forhold til barna, lærerne og inntjening... kan ikke si jeg kjenner meg igjen. > Kanskje jeg bare har vært heldig med min familie, mine venner, omgangskrets og nærmiljø??

    SvarSlett
  11. Skoleunger har i dag ca 8 uker sommerferie, 1 uke høstferie, 1,5 uke juleferie, 1 uke vinterferie og 1,5 uke påskeferie (=13 uker!). Dette i tillegg til helligdager og høytidsdager, samt ofte inneklemte dager. Jeg synes faktisk det er mer enn nok. Hvis foreldre da i tillegg tar ut 2-3 ekstra uker i året, blir det unektelig ganske mange dager uten pedagogisk opplæring i løpet av et år. Å lese med barna sine i løpet av en sånn ekstraordinær ferie vil aldri kunne sammenlignes med den systematiske og metodiske opplæringen de får i skolen.

    Vi forventer at lærere skal være på plass til enhver tid og blir fort frustrerte om de skulle være så uheldige å bli sykmeldte noen uker. Hvor er sammenhengen?

    Det forundrer meg ikke heller om disse foreldrene som tar ut ungene i ekstraferie er de samme som klager over den lange sommerferien og at de ikke har lang nok tid til å være sammen med dem. Selvfølgelig hevder jeg ikke at man aldri i verden skal få ta ut ungene ekstra - det finnes noen gode begrunnelser - men jeg mener bestemt at det heller ikke er en rettighet vi har. Vi har 10 års skoleplikt her i landet, og vår plikt som foreldre er å legge til rette for at ungene møter opp. Å komme med argumentet om at vi har tatt ut ekstra ferier i alle år, holder rett og slett ikke. Hvilke holdninger lærer vi dem ikke hva kommer til forpliktelser? Man skal gjøre sin plikt og stå for sitt ord, men hvis det gavner oss, kan vi bare gi beng i alt.

    SvarSlett
  12. Problemet er nok ikke de som tar en uke eller to ekstra i skoleåret. I artikkelen står det "lange ferieopphold". Og særlig i Osloskolene er det en stor andel minoritetsspråklige elever som har mye fravær grunnet lange ferier til hjemlandet. Jeg forstår virkelig at dette bør strammes inn på. Hvorfor skal man ha mer enn to ukers permisjon i skoleåret?

    SvarSlett
  13. Jeg er også en av "de gamle" og kan ikke huske ett eneste tilfelle der noen fra klassen var borte fra skolen pga ferie utenom ordinær ferietid. Faktisk var det sjelden noen hadde vært utenlands i sommerferien også. Det er noe som er dukket opp i takt med bedre økonomi hos folk....samt med innvandrere som drar på langvarige besøk til hjemlandet. Naboen (nordmann) har for vane å dra utenlands flere ganger i året, i tillegg til det samme i sommerferien, så det er ikke penger det skorter på der,- og tar ungen ut av skolen, men den eleven er såkalt skoleflink, så det er neppe noen krise.
    Nei, jeg tror egentlig ikke jeg har noen bestemt mening om dette..det er neppe rett å være for lenge borte pga ferie, men samtidig kan det virke urettferdig og firkantet med totalforbud. Dersom myndighetene tror norsk skole og elevenes kunnskaper blir bedre med totalforbud, så bommer de..det er nok helt andre årsaker til elendigheten :-)

    SvarSlett
  14. Problemet er vel heller det at våre nye fremmedkulturelle landsmenn tar ungene på "ferie" hjemlandet som de flykter fra. Da snakker vi ikke om nordmenn som tar ei uke eller to i spania, men andre som atr ungene vekk i månedsvis. DET er et problem. Noen ødelegger alltid for voksne.

    innvandrere har vel som regel et mål, det er å skaffe seg penger og få tilbake fra der de kommer fra. da er norsk skolegang for ungene deres et irriterende onde, og en muslimsk skole hjemme er heller å foretrekke.

    Det er nå min mening.

    SvarSlett
  15. Så rassistisk Norge er blitt de siste årene?! Innvandrere har skylden for alt som er galt, virker det som i følge de siste par kommentarene her. Det er sikkert sant at mange innvandrere tar ut barna sine for å dra til hjemlandet, men samme gjør vel nordmenn som bor i utlandet- forlenger ferier så de kan komme og besøke venner og slekt i Norge. Det er vel ganske så normalt? Vivian Kongsvold er jo ikke innvandrer og hun har tatt datteren ut fra skolen siden 1. klasse. Jeg vil heller si meg enig med dem som mener at foreldre og barn som ønsker å være ansvarsfulle, er det. Og det har ikke noe å si om man er i klasserommet på Majorstuen, sydenferie i Spania eller på besøk hos slektninger i India. Tull og tøys. Syns heller ikke det burde være noen form for lov som skal hindre foreldre i å ta ut barna lange perioder av gangen- folk har forskjellige behov og ønsker; noen ønsker utdypet kunnskap, andre mer basis. De som klager på "hull" i matte, samf. eller lignende når de så kommer tilbake, kan heller ta og gjøre ekstralekser hjemme så de ikke ødelegger for flertallet.

    SvarSlett

Blogglisten